maandag 11 mei 2009

vervolg Yoghurt



Ik had jullie beloofd terug te komen als ik het perfecte recept had gevonden voor het maken van Yoghurt. Ik heb van alles geprobeerd; halfvolle en volle melk, allerlei verschillende yoghurts, poedermelk, wel of niet koken. Ik heb ondervonden dat de melk verwarmen tot 80 graden een kooksmaak aan de yoghurt geeft die ik niet lekker vindt. Poedermelk lijkt het makkelijkst en klontert niet. Ik heb yoghurt van 6 tot 36 uur laten inwerken. Hoe langer hoe dikker en zuurder.
Ik koos dus voor de melkpoeder van Regilait. Ik maak 1,5 liter melk aan. Dan roer ik er +/- 250 ml van mijn lievelingsyoghurt met bificuscultuur erdoor (indien mogelijk uit NL, meegenomen door de visite, anders die van Activa). Dat geheel zet ik 18-24 uur op de AGA, die een continu temperatuur van 35 graden heeft. Dan laat ik de laag water die erop ligt eraf lopen en indien nodig haal ik het vel eraf. Wat erg van belang is, is dat je niet roert tussendoor. Vlak voor ik het in de een glazen fles giet roer ik de yoghurt voor het eerst. De fles moet je wel steriel maken door er kokend water in te gieten van te voren. Dan zet ik het geheel in de koelkast. Meestal giet ik er de volgende morgen eerst nog wat water vanaf, dan schud ik de yoghurt en is hij verukkerlijk en niet te dik en niet te dun.

Geen opmerkingen: