zaterdag 8 augustus 2009

Muggen


Een mug is een mug heb ik altijd gedacht. Nu heb ik toch al wat van de wereld gezien, maar in mijn beleving oogt een Maleise of een Afrikaanse mug gelijk aan die van een Nederlandse mug. Maar de laatste tijd wordt ik gestoken door een heel ander beestje. Hij is heel erg klein, 2 à 3 mm met witte vleugeltjes en hij kan heel erg venijnig steken. Dus verdiep ik me maar weer eens in de beestje via het internet. Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten muggen zijn. Blijkbaar zijn er alleen in Nederland al 25 verschillende soorten. Op dit moment houdt ik mijn oordeel op iets tussen een motmugje of een dansmug van het soort Chironomidae. Een foto nemen is niet gemakkelijk want je voelt ze vaak pas in de avond en ze zijn zo klein. Mocht iemand weer weten waar ik het over heb, hoor ik het graag.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat moeten 'knutten' of 'sand-flyes'zijn.
In het stukje Nederland waar ik vandaan kom, (water en riet-rijk gebied) noemen we ze 'murzen'.
Inderdaad heel irritant. Het jeukt verschrikkelijk en ze zijn zo klein dat ze overal inkruipen.
(tot in je oren toe)
Overigens niet geheel ongevaarlijk: ze kunnen de blauw-tong ziekte overbrengen.
Meestal alleen bij zons-op en onder-gang te bespeuren
Het enige wat helpt is een produkt dat Deet bevat.
Succes !!
Overigens lees ik jullie blog vrijwel dagelijks, zoiets als de dagelijkse krant !!
lieve groet vanuit Belgie.

Resi en Jan zei

Erg leuk dat jullie de blog zo regelmatig lezen. En super bedankt voor de tip, want zo kwam ik wel op het werkelijke beestje, namelijk de zandvlieg. Ik hoop dat ze alleen bij honden in de oren kruipen. Bij mij zitten ze vooral op mijn handen. Gemene kleine beetjes zijn het. Bedankt voor de tip.