vrijdag 30 juli 2010

Zwemles


Ik kon er niet tegen; die verhalen van moeders die jaren lang verveeld in veel te warme zwembadden, de half uurtjes zwemles van hun kinderen doorbrengen. Om een of andere vreemde reden beginnen alle kinderen in Nederland met vier jaar, terwijl het duidelijk is dat een kind fysiek pas op 6-jarige leeftijd instaat is om goed te leren zwemmen. Om beiden redenen heb ik de oudste twee dus leren zwemmen in een spoedcursus van 10 lessen vlak voor ons vertrek (toen waren ze net 6 jaar). Nu Storm ook 6 is zou het toch wel handig zijn als hij ook leerde zwemmen, dacht ik. Nog steeds had ik geen zin om daar een heel jaar (of langer) voor naar een zwembad heen en weer te karren. Ik was al op zoek gegaan naar een privéleraar, toen ik ineens in een lokaal buitenzwembad tegen zomerzwemlessen liep. Helemaal top, in tien lessen leren ze de basics. Woensdag tot en met zondag van 18.45 tot 19.30 zwemmen ze in groepjes van maximaal 4 kinderen. Dus in twee weken klaar. Aan het eind krijgen ze een brevet als bewijs voor de gehaalde onderdelen. Jacco kon nog even zijn zwemkunsten aanscherpen in 5 lessen. Want vaardigheden die je snel leert kan je ook weer snel verleren. Natuurlijk is het niet te vergelijken met een diploma A in Nederland. Daarvoor moet een kind op een club, en heb je zwemmen als sport. Betaal je natuurlijk voor een heel jaar en leren ze alle vier slagen en gaan uiteindelijk competitiezwemmen. De meeste ouders nemen genoegen met een brevet of leren hun kinderen zelf zwemmen. Wij nemen genoegen met 50 meter buik en rugslag, want duiken en onderwater zwemmen doen ze de hele dag al in ons eigen zwembad. Ik weet nu dat ze niet zomaar verzuipen bij een stoeipartijtje in het water en ik ze gerust kan laten zwemmen in het diepe.

Geen opmerkingen: