woensdag 8 september 2010

Schoolspullen

Vlak voor de RENTREE (het begin van het schooljaar) zie je in iedere supermarkt een aantal gestressde moeders met lijsten en opgewonden kinderen rond lopen. Ieder jaar stelt de nieuwe juf een lijst van schoolspullen op die zij nodig heeft. Zo'n lijst bestaat uit o.a; pennen, potloden, gum, stiften, lineaal, enz. Maar ook papier en beschermhoesjes voor schriften. Deze 'protegé cahier' zijn een ergenispunt. Ieder jaar bedenkt de juf weer nieuwe kleuren en andere maten. Vaak is jouw kleur niet meer voorradig en loop je vier supermarkten af opzoek naar net dat ene mapje. Met als resultaat dat ik nu al tig mapjes heb die ik dit jaar nou net in de verkeerde maat heb. Maar deze moeder laat zich niet uit het veld slaan. Ik heb alle onvindbare kleuren in het transparant gekocht (die zijn vreemd genoeg wel in alle formaten te verkrijgen) en heb ze voorzien van gekleurd papier. In de supermarkt zijn minimaal drie rijen gereserveerd voor al dat nieuwe schoolspul. De kinderen willen alleen maar de coolste en de gaafste spullen; oh mama deze stiften die ruiken ook....ah mag mag mag ik........Eenmaal thuis is het zaak om de gehele uitrusting te voorzien van naamstickers. De eerste twee jaar vond ik dat nogal overdreven en deed daar dus vrolijk niet aan mee. Echter kon ik om de andere maand bijna de gehele inhoud van de etui's vernieuwen omdat het of op was, kapot, kwijtgeraakt of simpelweg in het etui van een ander terecht is gekomen. Natuurlijk ook niet zo vreemd als iedereen dezelfde dingen moet kopen van de juf. Dit gaat soms zo ver dat de merknaam erbij wordt vermeld. Dat jij even geen zin hebt om 5 euro uit te geven aan een blauwe pen, omdat hij ineens is getest als ergonomisch verantwoord!!!Heb je wel eens gezien hoe kinderen hun mes en vork in hun handen houden. Tuurlijk doe ik daar netjes aan mee. Dus reken ik aan het eind bij de kassa een slordige 200 euro af en hoop daar het gehele jaar mee te kunnen doen. Om dit alles te kunnen bekostigen kan je een bijdrage van de overheid krijgen. Afhankelijk van je situatie en de klas waarin je kind zit bedraagt deze bijdrage ongeveer 300 euro.

Geen opmerkingen: