maandag 7 maart 2011

Engels accent


Toeristen willen zich nog wel eens kwaad maken over het feit dat de Fransen zo weinig of slecht Engels spreken. Of ze kunnen het wel, maar doen het niet. Dit wordt dan ook vaak als arrogant opgevat. Ik daarin tegen wil het liefst niet in het Engels worden aangesproken. Ik doe namelijk erg mijn best om Frans te spreken en zodra ik antwoord krijg in het Engels, sta ik op mijn achterste benen en vraag mij af of mijn Frans niet goed genoeg is en waarom hij/zij mij niet gewoon in het Frans kan antwoorden. Het is natuurlijk bizar, de fransman doet zijn best; hij kan amper oefenen, heeft geen Engelstalige televisie, want alles wordt nagesynchroniseerd en moet de helft van de tijd verplicht naar franse chansons luisteren. Dan hoort hij aan de conversatie tussen mij en de kinderen of met mijn man, dat ik geen "echte" Française ben, en is zo klantvriendelijk om mij (in zijn optiek) in mijn eigen taal toe te spreken.  Afgelopen week waren we op wintersport in de franse Alpen. We konden dus lekker ons Frans oefenen. Maar men treft daar continu buitenlanders die de franse taal niet machtig zijn. De medewerkers van het hotel excuseerde zich op een gegeven moment voor het steeds aanspreken in het Engels; naar hun eigen zeggen kwam het door mijn licht Engels accent. Gevleid door deze opmerking heb ik besloten dat de fransen mij voortaan in het Engels mogen aanspreken. Misschien ga ik dan ook wel in het Engels antwoorden, alleen al om hun te helpen in het oefenen of omdat ze zo hun best doen. Maar voorlopig blijf ik alleen Frans spreken, want ik woon tenslotte hier. Maar ik begrijp dat dat verwarrend kan zijn.

Geen opmerkingen: