zaterdag 13 juni 2009

Paspoort

Afgelopen week had ik een afspraak op het consulaat in Toulouse. Ik wil namelijk mijn paspoort vernieuwen. Er is sprake van een nieuw paspoort met vingerafdrukken en een aantal consulaten zal de paspoortdienst dan niet meer kunnen verlenen. Gelukkig behoort Toulouse wel tot een van deze consulaten, maar dat wist ik toen nog niet. Om direct aan de buurt te zijn (we zijn tenslotte enorme wachttijden in Nederland gewend) stonden we stipt om 10.00 uur op de stoep. Echter bleek het consulaat niet veel meer dan een kamertje ver weggestopt in een klein straatje. Niets geen statig en groot gebouw achter een hek, zoals een ambassade/consulaat in mijn beleving zou zijn. We moesten nog wel even foto's maken. De erg bijdehante en kordate dame meldde ons waar de "dure" fotograaf zich bevond. En inderdaad deze fotograaf maakte niet alleen "headshoots" en ik ging uit van een lieve duit. Toen ik maar liefst 10 euro moest afrekenen voor vier crimineel uitziende foto's (je mag namelijk niet lachen) moest ik juist wel lachen. Ik geloof dat ik vorig jaar bij het verlengen van mijn rijbewijs in Nederland wel 18 euro heb betaald voor hetzelfde. Na nog wat gebakkelei over niet juist geschreven cheques kon ik mijn paspoort over drie weken thuis verwachten via de post. En we hebben er natuurlijk een fijn dagje Toulouse van gemaakt; wat is het toch een fraaie stad (misschien had ik er toch voor moeten kiezen om mijn paspoort zelf weer op te halen).

Geen opmerkingen: