zondag 6 december 2009

nieuwe smaken


Een gepland etentje kon geen doorgang vinden doordat de gastvrouw met griep geveild was en dus besloten we om de oppas gewoon te laten komen en weer eens uit eten te gaan. Dit keer naar Auberge Bardigues. Reeds veel over gehoorde en dus was het verstandig om even te reserveren. De dame aan de telefoon vertelde mij over het speciale menu van de avond, maar ik luisterde maar half want ik was allang blij dat we nog een tafeltje hadden zo last-minute. Eenmaal daar stonden er buiten tafels vol met oesters. Natuurlijk een delicatesse die je op vele markten hier kan kopen. Vaak staat er iemand naast die wijn verkoopt en het proef-festijn kan beginnen. Die gezelligheid doet altijd erg uitnodigend aan, maar het idee van het snotterige zoute goedje niet. Maar eens moet de eerste keer zijn en dus gingen we voor de entrée met maar liefst 12 oester (vier verschillende soorten). En ik heb het overleefd, geen kokhals-nijgingen, zoals ik had verwacht en ik vond het zo nu en dan echt lekker. Ik geloof nog niet dat ik nu zelf een lading ga halen op de markt, maar ik kan inmiddels meepraten. Ik was best trots op mezelf. Maar daar bleef het niet bij. De kok had bij de zalige vis ook nog schorseneren (vergeten groenten, ja dat woord kennen ze hier ook) geserveerd en die waren echt heerlijk. Nadat Jan mij vertelde dat ze eruitzien als grote lange zwarte stelen, liet ik de volgende dag op de markt mijn oog vallen op een andere zwarte groente, die voor mij volledig nieuw was. Het bleek een radijs die stevig werd aanbevolen door de boerenzoon in de stand. Dus voor 35 cent kocht ik deze vreemde groente, om bij thuiskomst te controleren of ik wel goed begrepen had dat het een radijs was. Dat bleek inderdaad het geval. Hij had een lekkere nasmaak. Al blijft het niet een van mijn favorieten. Daarnaast kwam Jan thuis met "crattons de canard". Soort van uitgebakken spekjes, en dat is dus echt verslavend lekker. Ik had al wel eens eerder gesproken over bakken in eendenvet... mmmmmmm.. maar oh wat vet! In de winter heb ik meestal niet zo'n zin om uitgebreid te koken op de feestdagen na, maar door al deze nieuwe smaken heb ik weer helemaal zin om dingen te gaan uit proberen.

Geen opmerkingen: