maandag 19 oktober 2009

Kinderbijslag

In Frankrijk is het zo geregeld dat wanneer je minimaal twee kinderen hebt, je recht hebt op kinderbijslag. Deze word per maand toegekend en is net iets meer als de kinderbijslag in Nederland. Nu is er een verdrag tussen de beide landen en ontvang je kinderbijslag in het land waar je werkt. In ons geval hield dat in dat wij geen kinderbijslag meer ontvingen op mijn naam, omdat ik niet meer werkzaam was in Nederland en deze blijkbaar op mijn sofinummer binnenkwam. Dat hield in dat Jan deze opnieuw moest aanvragen in Nederland. Toch leek het ons een uitdaging om te kijken of we het verschil tussen de twee bedragen nog konden halen bij de franse CAF. Formulier na formulier moest worden ingevuld. De SVB in Nederland verzorgde ons zelfs met een geheel in het Frans vertaalde versie van de beschikking dat ik geen recht meer had op kinderbijslag en Jan juist wel (onze complimenten). Net op het moment dat ik dacht; Als er nu weer een brief komt met een verzoek tot het een of ander, dan geef ik het op! Toen melde de laatste brief zowaar dat het was gelukt. We krijgen maar liefst 118 euro per kwartaal voor onze drie kinderen extra. Het geeft een enorme kick dat we het administratieve stelsel zo hebben doorgrond dat we zelfs dit voor elkaar hebben gekregen.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Gefeliciteerd! Het is waar dat het erg veel moeite kost iets te regelen met de ambtelijke molen hier. (Maar las wel dat je sinds mei 2008 je ook voor 1 kind kinderbijslag kunt ontvangen.)

Zelf ben ik woonachtig in Frankrijk sinds mei dit jaar en nam ik mijn zoontje mee, we volgden mijn Franse vriend. Zodoende had ik recht op geld via E303 voor volgen van partner naar buitenland. Iets wat ook niet iedereen weet. In Nederland was ik alleenstaande moeder en kreeg ik alle kortingen en kinderbijslag op mijn naam.

Omdat ik nu samenwoon in Frankrijk en mijn vriend (niet de vader van mijn kind) hier werkt, ontvang ik geen kinderbijslag meer vanuit nederland.

Omdat we niet zover van Belgie / Nederland wonen heb ik wel het plan om in nederland te gaan werken vanwege behoud AOW opbouw. Voor minimaal 4 uur per 3 maanden is dat al voldoende...? Begreep ik van de SVB.

Dus nu via een bevriend iemand een baantje aan het zoeken; hoewel het wel een beetje omslachtig is vind ik intussen...

Iemand hier ervaring mee of advies over?

Martha zei

Hai, wij willen naar Frankrijk vertrekken (mijn vriend heeft een Frans paspoort) maar hebben daar nog geen werk. Weet iemand of wij direct recht hebben op kinderbijslag (we hebben 3 kids) en rentree scolaire?