maandag 14 december 2009

Sac à dos

Vandaag richt ik mij even op de ouders die hun kinderen willen voorbereiden op de franse taal. De Fransen zijn erg trots op hun taal en vinden het correct toepassen ervan ook erg belangrijk. Reeds op driejarige leeftijd wordt begonnen met voorbereidend schrijven en het herkennen en schrijven van hun eigen naam. Lang heb ik gedacht dat dit ten kosten zou gaan van creatieve uitingen, maar hier moet ik van terug komen. Ik heb vandaag mijn jongste zoon zien knippen en kleuren zoals hij nog nooit had gedaan. Dit had hij duidelijk op school geleerd, want thuis doet hij nooit mee aan knutseldingen. Onze emigratie ging eigenlijk te snel om iedereen goed voor te bereiden op de taal. Dit had ik wel willen doen. En er is dus ook veel verkrijgbaar om je kind te helpen bij het leren van de taal. De taalbijbel in Frankrijk heet hier "de bescherelle". Daarin staan zo'n beetje alle taalregels die er bestaan. Voor de kinderen is er een geïllustreerde versie. Ik heb de versie voor GS/CP/CE1. Daarnaast heeft uitgever "Milan Jeunesse" een enorme hoeveelheid abonnementen van tijdschriften, eerste boekjes en kaartspelen die heel erg aansprekend zijn voor de kinderen. Ze maken gebruik van leuke tekeningen, duidelijke goed opgebouwde opdrachten en stickers. Veel van hun boekjes en andere materialen zijn verkrijgbaar bij de grote supermarkten. Daarnaast zijn de leerkaarten van uitgever Cantecleer ook erg leuk en leerzaam. Deze worden uitgebracht onder de titel; mijn eerste 200 franse woorden. Onze kinderen hebben ook Frans geleerd door te kijken naar de DVD's van Dora, die namelijk vaak een franse versie kennen. Tijdens vakanties kochten we al Dora films in de supermarkt die ook een Nederlandse taal keuze hadden. Zo werd het riedeltje; "sac à dos" "sac à dos"......al snel een woord dat ik in mijn rugzakje kon meenemen.

Geen opmerkingen: